Finale 2011 Producirani radovi Arhiva Finale 2012

 

 

 

 

Milena Pešut

Prelom F117A
Šetnjom na Straževici sam prikazala strukturalno istraživanje kojim se bavim od 2015 – 2017. godine, temom koja obuhvata obaranje aviona F117/A, 27. marta 1999. godine u NATO ratu u intervenciji nad Saveznom republikom Jugoslavijom. Video rad prati tok istraživanja: obavljenog intervjua u selu Kovin sa Zoltanom Danijem, pukovnikom u penziji zaduženim za obaranje ovog aviona; fotografisanja Zoltanove Spomen sobe 250. raketne brigade PVO; fotografisanje delova aviona u ovoj sobi i Danijevog portreta uz trup aviona; prepiska sa Vojnim arhivom; Ljuba Popović, stanovnik Buđanovaca i izbeglica iz rata u Bosni i Hercegovini, fotografiše mene i mog brata Petra na njivi pada aviona, nedaleko od sela, ali sluku ne uspeva da izoštri zbog oštećenog oka u ratu; šetnja kroz Buđanovce; rasvetljavanje nužnosti bavljenja ovom temom koja se razotkrila kao prevazilaženje traume kada sam sa sedam godina prilikom posete Muzeju vazduhoplovstva Beograd, razgledajući delove ovog aviona u vitrini muzeja, u dvorištu naišla na mrtve male sove, a samo je jedna bila živa; zatim poseta promociji knjige ,,Pad noćnog sokola“, pukovnika u penziji Slaviše Golubovića i fotografisanje Zoltana Danija na promociji knjige; Zoltan mi rasvetljava zašto su preminule male sove na koje sam naišla kao mala; Bojan Vićentić, kustos Muzeja vazduhoplovstva Beograd, fotografiše delove i dva motora aviona u magacinu muzeja jer ja ne posedujem dozvolu vojnog lica niti sam zaposlena u muzeju; Muzej vazduhoplovstva Beograd ipak odbija rad za prikaz na manifestaciji ,,Dan sećanja“ 24. marta, povodom osaemnaestogodišnjice obeležavanja sećanja na NATO bombardovanje i predlaže da rad bude prikazan na manifestaciji ,,Muzej i umetnici“. Jednokanalna video projekcija, dužina trajanja: 7:27min.


Nokti
Performans fotografisanja svih noktiju nogu i ruku 120 ljudi u periodu 2014 – 2015. godine, u dve verzije: 1) Medicinski pristup: obavljen je u kutiji (mini studio) veličine 5cm za fotografisanje noktiju na rukama i veća kutija (210x297cm), upotrebljena je za fotografisanje nožnih noktiju. 2) Intimni i psihološki pristup: obavljen je fotografisanjem noktiju nogu i ruku na dlanu umetnice u različitim improvizovanim položajima. Veličina instalacije: 115x296cm, forex.


Crni splav zakucavanje eksera
Rad se sastoji iz četiri dela: - Pisanje scenaria o ljudima koji zakucavaju eksere na crnom splavu. - Pravljenje makete crnog splava. - Puštanje makete u Savu. Plovila je 20 min i zatim potonula. - Vajanje i odlivanje 7 eksera skulptura (6 žutih i 1 crveni), kao jedini ostatak sa nepostojaćeg splava. Sinopsis: Crni krhi splav je usidren u močvari. Ima pedeset stanovnika i četiri čuvara. Izvan splava je apokaliptično stanje. Ljudi na obali močvare, prislonjeni uz drvenu ogradu ga posmatraju. Ljudima koji žive na splavu je obećan pristup svetu van splava, samo ako uspeju da izvrše određene dnevne rituale pri nadzorom četiri čuvara. Jutarnji ritual. Na znak čuvara, stanovnici se bude i ustaju iz svojih kreveta, trče u tuđi krevet. Međutim, jedan krevet je uvek krvav i onaj kome zapadne taj krevet sanja košmar u njemu.Pauza za toalet je nakon buđenja. Nuždu obavljaju na svoje ruke i bacaju u vodu. Pišaćka i izmet su im providni, bez mirisa.Popodnevni ritual. Na palubi, stanovnici pri nadzorom čuvara, mute beli prah sa zlatnim prahom sve dok on ne postane fluroscentne boje, kojom zatim boje velike eksere i zakucavaju ih u palubu splava. Pauza za jelo je nakon zakucavanja eksera. Hrana koju jedu je providna ali punjena crnim trnjem, tako da je prvo treba očistiti.Noćni ritual. Stanovnicima, tačnije, zakucivačima eksera se obećava napuštanje splava ako uspešno obave sve rituale u sutrašnjem danu. Onda, na znak čuvara,zakucivači trče u krevete na spavanje. Jedan krevet je uvek krvav. Veličina instalacije: 125x230cm, scenario, tablet, veličina potopljene makete: 50x80x18cm, veličina svakog eksera: 26x7cm.


 

 

Web site

http://