Finale 2011 Producirani radovi Arhiva Finale 2012

 

 

 

 

Saša Tkačenko

Is This Real Life
Is This Real Life | 2013 | fotografije različitih dimenzija Rad Is this real life nastao je iz potrebe za provociranjem situacije u kojoj je jedan umetnički objekat izložen u muzejskom okruženju (u ovom slučaju izložbenom prostoru Narodnog muzeja u Beogradu) uskraćen da izazove vizuelni doživljaj kod posmatrača. Metalna konstrukcija koja nosi natpis Is this real life postavljena je u okolnostima koje joj ne dozvoljavaju da bude viđena ili percipirana u uobičajenim izložbenim uslovima, tako otvarajući pitanje o značenju i statusu umetničkog rada u situaciji kada njegova materijalna egzistencija u prostoru ne može biti potvrđena od strane posmatrača. Da li je umetnost samodovoljna kategorija čije postojanje legitimiše čin autorovog stvaranja ili je njen identitet uslovljen izlaganjem i iznošenjem u prostor dostupan javnosti dilema je koja me često okupira u neizvesnim uslovima funkcionisanja lokalne umetničke sredine koji posredno utiču na, ali i ograničavaju moje bavljenje umetnošću. Is this real life, ne samo zbog direktne tekstualne poruke, već i monumentalnim dimenzijama, predenduje da ostvari komunikaciju sa sredinom i pred publikom kojoj se izlaže. Sa namerom mu imputirajući mogućnost da direktno prodre u prostor posmatrača i ostvari svoj kulturološki i društveno pretpostavljeni status, ovaj rad smeštam u prostor nefunkcionalnog Narodnog muzeja, uz kapitalna dela iz istorije nacionalne umetnosti koja su, isto tako, već više od deset godina u stanju nevidljivosti. Auto-dematerijalizovan umetnički čin lišavam i sopstvene, autorske kontrole pozivom petoro fotografa (Aleksandrija Ajduković, Nemanja Knežević, Goran Micevski, Mihailo Vasiljević i Ivan Zupanc) da ga dokumentuju na način koji samostalno određuju, tako relativizujući i potrebu za interpretacijom umetničkog rada, koja neminovno prati svako njegovo javljanje u vizuelnom polju posmatrača. Fotografski dokumenti postaju jedini trag o postojanju rada koji je nakon fotografisanja trajno uklonjen.


Perfect Ride
Perfect ride | 2012 | video | 5’ 04” u lupu U enterijeru zgrade Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, remek-delu jugoslovenskog modernizma, čija je funkcija zapostavljena već šest godina (Muzej je zatvoren zbog rekonstrukcije od 2007. god.) jedan skejter pokušava da izvede njemu najvažniju stvar – savršenu vožnju. Atmosfera zaustavljenog vremena koja dominira napuštenom i monumentalnom muzejskom zgradom učinila mi se interesantnom kao mesto odigravanja veštog pokreta kroz prostor tokom koga se, u intimnim i intenzivnim momentima sučeljavanja dinamike mladog aktera videa i statičnosti zaboravljene arhitekture, otkriva snažna prisutnost iskustva jednog prostora koji u sebi nosi meni veoma važnu istoriju. Rad se nalazi u Kolekciji Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.


Horizont
Horizont | 2012 | neonska svetla, metal | 400 x 400 x 75 cm "In time, I came to these conclusions about what I had found in fluorescent light, and about what might be done with it plastically: Now the entire interior spatial container and its parts—wall, floor, and ceiling—could support this strip of light but would not restrict its act of light except to enfold it. . . . Realizing this, I knew that the actual space of a room could be broken down and played with by planting illusions of real light (electric light) at crucial junctures in the room’s composition. For example, if you press an eight-foot fluorescent lamp into the vertical climb of a corner, you can destroy that corner by glare and doubled shadow. A piece of wall can be visually disintegrated from the whole into a separate triangle by plunging a diagonal of light from edge to edge on the wall; that is, side to floor, for instance. . . ." Dan Flavin, Artforum, No. 4 (December 1965) Ovaj rad je nastao kao omaž Denu Flevinu.


 

 

Web site

http://www.sasatkacenko.com