Finale 2011 Producirani radovi Arhiva Finale 2012

 

 

 

 

Andrea Palašti

Devojke

/2012/
Mixed-media instalacija:18 fotografija u kartonskom ramu dimenzije: 14.5 x 20.5 cm, 8 bidermajera, stolčić sa čipkanim stolnjakom, stare autorkine fotografije sa prve pričesti, diploma prve pričesti, mlečni zubi u epruveti, lutka-anđeo, konfete

Namenjene prvobitno samo za privatnu komunikaciju/kolekciju, portretne fotografije sa događaja prve pričesti i male mature, predstavljaju najvažnije trenutke u životu mladih devojaka. Kao simbolična prekretnica u životu, ove uspomene - fotografije, predstavljaju značajnu antropološku studiju u oblasti religije, kulture, reprezentacije i lajfstajla. Stoga, moja namera je bila da formulišem alternativni način predstavljanja privatne ’slavljeničke’ fotografije, i da proizvedem nove zone između privatnog i javnog.
(Fotografije su nastale 2008 i 2009 godine kada sam bila fotograf u crkvi Imena Marije, u crkvi Sv Elizabete u Novom Sadu i u osnovnoj školi Žarko Zrenjanin u Gospođincima)




Manjina

/2011/
25 fotografija, inkjet print, dimenzije 60 x 60 cm

Podrška: Ministarstvo kulture Republike Srbije, Mađarski kulturni fond NKA

Fotografišući poznate ličnosti mađarske nacionalne manjine u Vojvodini, projekat Manjina istražuje izgradnju i posledice mađarskog („manjinskog“) identiteta i zajednice u Srbiji. Sam naslov Manjina ima namjeru da aludira na pojam manjina kao političkog i društvenog konstrukta, te da se poigra sa idejom o tome kako, i da li nacionalni identitet može svesti na puku vizualnost ili reč. Ideja da se fotografišu poznate ličnosti mađarske nacionalne zajednice, dovodi se u relaciju sa estetikom i pojmom „elita“ ili „vip“, čiji predstavnici zauzimaju apsolutno prvo mesto u medijskoj kulturi.  Oni nas u velikoj meri predstavljaju, i na osnovu njih, mnogi ljudi formiraju svoja shvatanja o klasi, etničkoj pripadnosti, nacionalnosti, seksualnosti, o nama i njima. Teatralno postavljeni, ali i prikazujući off stage gestove, fotografisani modeli predstavljaju mešavinu direktnih informacija i enigmi o tome šta oni zapravo ’jesu’. Mapiranjem nosioca uspešnosti jedne „manjinske“ zajednice, serija fotografija, ima za cilj da kontekstualizuje/rekontekstualizuje/dekontestualizuje fenomene vezane za manjinski diskurs, te da se promisli odnos između estetike i etike, nacionalizma i globalizma,  manjine i većine, te umetnosti i političkih i/ili društvenih okolnosti.




Balkan disco

/2010-2012/
Mixed-media instalacija: 14 fotografija - lambda print, dimenzije: 20x30 cm, štampani intervjui, disko kugla, 2 neonska svetla, šank, šank stolica, cigarete, pepeljare, đin-tonik u plastičnim čašama sa crnim slamčicama

Diskoteka Balkan nalazi se u Vicenzi, Italiji , i jedno je od retkih mesta u kojima srpski gastarbajteri mogu da uživaju u ’domaćim zvucima’ –  tradicionalnoj turbo-folk muzici. Diskoteka Balkan  domaćin je neverovatnim talentima kao što su Mile Kitić, Indira Radić, Jelena Karleuša, Aca Lukas, kao i nove Zvezde Granda. Devedesetih je turbo-folk imao ključnu ulogu u definisanju srpskog socijalnog i nacionalnog identiteta. Promovisao je ideologiju i način života kriminalne elite koja se sastoji od nacionalističkih političara, ratnih biznismena i kriminalaca koji podržavaju režim. Fotografisanjem i intervjuisanjem vlasnika diskoteke, radnika i gostiju, pokušala sam da saznam kako se te slike nacionalnih identiteta projektuju, i da li je ova turbo-folka subkultura samo stereotipni pogled na Srbiju i Balkan. (…)




Begečki foto piknik

/2010/
Koautori: Isidora Todorović i Marko Ercegović
Kolaboracija: Aditya Mandayam 
Kulinarski događaj/instalacija: Camera Obscura od tikvica, dinja, lubenica i Nescafe konzervi, fotografije eksponirane na keks, veštačka trava, ćebe, jastuci, korpa, cveće i imačka.
U okviru radionice Gurmanizovanje fotografije – Hybrid media camp

Istražujući odnos između prirode i kulture u kontekstu fotografskog stvaralaštva, ugradnjom kulinarskog teksta u umetnost, praimo/mislimo umetnost koja fotografsku laboratoriju pretvara u kuhinju, u mesto kreativne i društvene proizvodnje. Begečki foto piknik je kulinarski događaj/instalacija , koja govori o ideji dostupnosti fotografskog materijala, kao i gastronomskim principima ukusa i želje. Rad zapravo, predstavlja ideju korišćenja jestivih i organskih materijala koji se mogu naći u ruralnoj sredini, kao i u ostacima tekućeg konzumerističkog sistema. Na kulinarnoj ravni, ova hrana se potom obrađuje (kulinarski događaj) – tranžira, suši, puni, kuva, panira, hladi da bi se proizveli fotografski alati koji se u sklopu piknika (instalacija) mogu svariti. Kamere obscure napravljene od lubenica i tikvica, konzervi Nescafa i eksponirane fotografije na jestivi površinama, aranžirane su kao idilični doručak na travi. Begeč foto piknik, tako, pretvara instituciju muzeja u mesto konzumiranja fotografskog. Korišćenjem hrane kao kulturnog proizvoda, dovodi i do transformacije čina kuvanja u čin kulturalnog procesa ( Levi-Stros ). Jer, posredstvom kuvara (umetnik!) kao kulturalnog agenta, prirodna/presna hrana postaje kuvana hrana koja prolazi kroz određen proces socijalizacije - od presnog ka kuvanom do trulog, tj. od prirode preko umetnosti do istorije – a u ovom slučaju i do dekonstrukcije idiličnog piknika na travi.




Strabizam

/2009/
Koator: Jelena Vladušić
Strabizam (u narodu poznatiji kao zrikavost) je pojava kada oči ne stoje paralelno, nego u određenom pravcu pogleda postoji devijacija. Normalno, kad se gleda neki predmet, slika oba oka simultano pada u tačku centralnog vida u oku. Međutim, ako oba oka nisu uravnotežena u svojim pokretima, nastaju fenomeni kao dvostruke slike i konfuzija.
Rad se bavi pitanjima nastanka kolektivnog strabizma, koji je kod nas postao ne samo medicinski problem, već i društveni fenomen, odnosno karakter nacije. Posle niza promena, Srbija je 2009 godine počela izdavanje novih biometrijskih pasoša. Novi biometrijski pasoši slični su onima koje se koriste u zemljama Evropske unije, i samim tim bliža je bezbednosnim zahtevima ’Šengena’. Međutim, zrikavost (razrokost) uočljiva je na većini pasoških fotografija. Da li je naš strabizam u stvari strabizam države? Ili, da li je - biti zrikav, u stvari jedan od uslova da putujemo u evropu bez viza?




Albania, a new Mediterranean love*

/2008/
5 fotografija  - lambda print, dimenzije: 50x50 cm i 20x20cm, ili 100x100 cm i 50x50 cm

Od 1945. do 1990, Albanija je imala jednu od najrepresivnijih vlasti u Evropi. Komunistički diktator Enver Hodža zabranio je religiju, srušio većinu crkava i džamija, zatvorio granice zemlje, zabranio slobodu govora, a mladi su već sa 15 godina uvežbavali taktiku odbrane. Takođe, izgradio je na hiljade bunkera za slučaj napada od strane neprijatelja, koji se nikada nije pojavio. Vladavina Enver Hodže ostavila je za sobom oko 700.000 odbranbenih bunkera. Sagrađeni su od armiranog betona i čelika. U njima je bilo najčešće mesta samo za dve osobe. Izdržljivost bunkera testirana je na psima. Većina su izgrađena između 1974 i 1984, po plažama, planinama, vinogradima, pašnjacima, selima i gradovima. Danas, neki od njih, postali su mesta ljubavnih sastanaka.

* Turistički slogan Republike Albanije korišćen u promotivnom spotu na američkoj televizijskoj mreži CNN.




Kratki rezovi

/2008-2011/
35 fotografija - lambda print, dimenzije: 30 x 30 cm

A5 brosura - u produkciji A.Formati > http://www.issuu.com/a.formati/docs/a5.brochure-andrea-palasti-short-cuts

Serija fotografija Kratki rezovi pripoveda o proteklim trenucima/ljudima/mjestima poput vizualnog dnevnika i svojevrsni je work in progress. Koristeći fotografiju da se ponovo razmotri definicija porodice, prijateljstva i međusobnih odnosa unutar njih, rad se bavi temama kao što su ljubav, dokolica i usamljenost. Zapravo, serija fotografija predstavlja različite živote koji se svakom postavkom izložbe međusobno isprepliću i menjaju. Stoga, serija Kratki rezovi postaje ponovno doživljeno iskustvo, koji otkriva jedan svet prepun asocijacija, ponekad jasnih samo nama samima.





Treća lica

/2007/
Jednokanalna video projekcija, trajanje: 08:05min; Produkcija: Ateliers Varan

Video je snimljen u Domu  Učenika Srednje Železničke Škole u Beogradu. Tokom letnjeg raspusta, dom nudi mogućnost smeštaja trećih lica, odnosno, gostima, jer je jedna od dopunskih delatnosti doma, i hostel.
Hosteli su uvek mesta gde se susreću kulture, gde se, najčešće mladi, iz različitih sredina mogu upoznati. Zbog manjka privatnosti, hosteli su mesta gde se uvek nešto događa, gde se teško može zaspati, bilo zbog hrkanja, seksualne aktivnosti ili buke prilikom kasnog vraćanja ili ranog ustajanja. (…)

https://vimeo.com/42031711




Istorija Dalmacije

/2007/
Video, trajanje: 11:55min; Produkcija: Ateliers Varan

Kratkometražni film o nemogućstvu izdavanja knjige pod nazivom Istorija Dalmacije,  koji, određen iz perspektive ličnog svedočanstva predstavlja ukrštanje ličnog i političkog tumačenja istorijskih narativa. Filmska priča se zapravo bazira na načinima na koji se istorija tumači i menja tokom vremena kao rezultat gluvoće (Šandor), demencije (Tamara) i jaza generacija (Tatjana).

https://vimeo.com/41990124




Svetlosne uspomene

/2007/
Instalacija: 8 metalnih box lampi, fotografije štampane na back-light foliji, dimenzija fotografija: 5.2 x 5.5 cm

Fotografije autoportreta, nastale su pomoću camere obscure, čija je nesavršenost, slučajnost i patina savršen alat za poigravanje sa prostorno-vremenskim konvencijama. Foto-instalacija je simbolički povezana i sa samom optičkom spravom - camerom obscurom.




 

O meni

Rođena 1984. u Novom Sadu. Diplomirala na Akademiji Umetnosti u Novom Sadu na grupi za Fotografiju. Trenutno na trećoj godini doktorskih studija pri Univerzitetu umetnosti u Beogradu na odseku Terija umetnosti i medija.

Samostalne izložbe:
2012 - Devojke i Balkan disco, Šok galerija, Art klinika, Novi Sad
2011 - Kratki rezovi, Tribina mladih, Kulturni centar Novog Sada
2010 - Kratki rezovi, Artget galerija (sa Aleksandrijom Ajduković), Kulturni centar Beograd
2009 - Strabizam, Šok galerija, Art klinika, Novi Sad
2008 - Plavo, Raum, Tirana, Albanija
2007 - Plavo, Mali Likovni Salon Kulturnog Centra, Novi Sad
2007 - Svetlosne uspomene, MP art, Novi Sad
Kolektivne izložbe – izbor:
2011 - 40. Novosadski salon, Muzej Savremene Umetnosti Vojvodine, Novi Sad
2011 - 255.804 km2, HilgerBrot Kunsthalle, Beč, Austrija
2010 - ANAKATA 24+ festival, Camp Pavlos Melas, Stravoupoli, Grčka
2010 - 255.804 km2, Mestna galerija Ljubljana, Ljubljana, Slovenija
2009 - Collective Man, Dom omladine, Beograd
2009 - BJCEM, XIV bijenale mladih umetnika Evrope i Mediterana, Skopje, Makedonija
2008 - Izložba finalista Mangelos nagrade, Kontekst galerija, Beograd
2008 - Erosion2008, Klaipeda exhibition hall, Klaipeda, Litvanija
2007 - Videomedeja, Made in Serbia, Muzej Savremene Umetnosti Vojvodine, Novi Sad
Nagrade:
2011 - Ministarstvo Kulture Srbije, podrška za projekat Manjina
2010 - Autorski grant, Mađarski Kulturni Fond NKA, Kolegij za fotografiju, Mađarska
2008 - Mangelos produkcijska nagrada
2008 - Finalista Mangelos nagrade
2007 - Izuzetna nagrada za postignute vrhunske rezultate u umetničkim aktivnostima, Univerzitet u Novom Sadu
2006 - Priznanje za najuspešnije umetničko ostvarenje na studentskom art festivalu SARTFEST, Novi Sad
Radionice-izbor:
2010 - Hybrid Media Camp, Begeč, Srbija
2008 - Radionica za istraživanje medija Moholy-Nagy, Akademija Umetnosti, Novi Sad
2007 - Regionalna radionica za dokumentarni film škole Ateliers Varan, Beograd

 

Web site

http://cargocollective.com/andreapalasti