Finale 2011 Producirani radovi Arhiva Finale 2012

 

 

 

 

Marko Salapura

Слобода

 

Слобода, 2010.

ношена тела

инсталација

У слободи се могу десити само привремена чуда у кратком даху.

 

Један од резултата примењеног модела приватизације у Србији, као и политике газдовања које су уследиле, су затварање предузећа и стављање катанца на њихова врата. Речи приватно, приватизација, предузеће, власник, обавезно носе са собом заповест да је то нешто неки систем који постоји за себе и да друго и други ван њега немају ту шта да траже. То је подручје дефинисаних интереса. Када фабрика ради ми који нисмо везани за ту фабрику радом или својим новцем немамо зашто да идемо у њу. Она онда делује као да се тамо неће дешавати нека велика чуда. Међутим када фабрика не ради, када је закључана и стоји, предходни модел односа полако престаје да важи. 

Простор и места ових предузећа почињу да делују као да је у њима нешто могуће и као да чекују своја чуда. Па тако када је нешто закључано и напуштено онда постаје предмет борбе интереса. Ову могућност проналазим изузетно узбудљивом, да је могуће туђе промашаје претворити у своје шансе.

 

Хотел Слобода је једно овакво место. Прошао је дуг пут од тренутка када је био луксузан хотел, па део ланце угоститељких објеката у време социјализма, да би на крају пружао уточиште бескућницима и свима којима треба приватност за нешто што друштво не воли међу собом. 

Предиван простор! Све је почупано и однесено. Као скица са које су прецртане сувишне информације, као процес у трајању. 

 

У оваквом простору инсталирам привремене структуре, које се налазе у статичком еквилибријуму захваљујући постојећој структури. Постојећи простор диктира могуће моделе нових конструкција. Ове нове интервенције инсистирају на привремености и покушавају да се удаље од нечег што је постојана форма која инсистира на трајности.

 


Сезона тишине

 

Сезона тишине, 2010./2011.

видео рад и инсталација

 

са Данетом Комљеном

 

Документовање не-места. Двоје људи хода кроз град, бележи, упознаје се. наслеђе града и наслеђе промена.

Слике простора, екстеријети и ентеријери града, места пролаза- места сусрета која престају да буду места. Чворишта чије место преплета измиче. 

Видео рад ће бити пројектован на стакленом зиду Дома омладине Београд у Дечанској улици. 

Свеска Сезона тишине

Поред видеа, рад обухвата и свеску. Свеска је низ записа, скица и фрејмова видео рада- документ о искуству настанка рада, ходања, заједништва, сцена двоје.

трејлер

http://vimeo.com/15219472

 


Два тела, конструисано тело ношене слике

 

Два тела, 2010.

конструисано тело, ношене слике

фотографије и инсталација

 

са Хриб Александром, Ивом Мариом Јурић и Дорианом Манџукићем

 

Једна идеја објекта самоуправљања је реализована на два места.

Казимир Остроговић је архитекта зграде у којој је смештена Градска управа Панчева. Он је исто аутор већнице Градскe управе Загреба. Заправо ово су два иста пројекта, али су као резултат компромиса оба реализована као половине. Половина која недостаје у Панчеву се налази у Загребу, а она која недостаје Загребу је у Панчеву.

Овај рад је настао за потребе изложбе О местима-Бука и преношење, коју сам постављао у холу Остроговићеве већнице у Панчеву. У договору са фотографима из два града требало је документовати садашње стање објеката. У даљој комуникацији је закључено да би рад могао да оствари немогуће, да конструше оригиналан пројекат у целости.

Једна слика настаје на два места. Користи се један филм. Први пут је експониран у једном граду, затим фотографски филм путује до другог града, где се експонира други пут. Фотографи, који се непознају, морају да се договоре условно како ће се урадити експозиције. Кључан је тренутак препуштања рада неком другом.

 


 

O meni

 

марко салапура

1986 тетово

О мени. Током факултета сам почео да се интересујем и да делујем у пољима која се јесу тицала простора али ниси била обавезно везана за појмове архитектуре. Ово је остварено први пут кроз радове који су проблематизовали питање интереса приватног и јавног у јавном простору. Наставио сам деловање као серије истраживања и инсталација у просторима који су нестални у смислу интереса, употребе, места, наслеђа, порозности.  Делујем кроз неформалне групе А86+ и Електрика Пачево. Тренутно водим привремени културни центар у хотелу Слобода.

Сплетом околности се бавим и пројектима у области културе као менаџер. Члан сам савета Галерије градске управе Панчево као дизајнер изложби. Живим и радим у Панчеву.

 

образовање

мастер архитектуре 2005-2010-архитектонски факултет у београду

 

рад 

појмови

конструкције, ношено-носеће, наслеђе, места-неместа,

занима ме конструисање, као нешто што носи, као нешто што је ношено, као нешто што није готово и што ће се мењати. 

 

о местима, ношена тела-инсталације- 2010-2011

питања односа према наслеђу индустријализације, модернизације и транзиције. креирање привремених конструкција које се наслањају на постојеће. напуштени хотел Слобода.

 

у лову са оцем- видео рад- у настајању 2011.

покушај да кроз заједнички рад дођем до помирења са својим оцем. односи у породици, родитељски узори, учење о роду. није потребно уловити животињу. поента одласка у лов је ходати и ћутати сатима. зближавање двоје људи.

 

сезона тишине- видео рад и инсталација- у настајању 2010-2011- за излагање у дому омладине у београду

у сарадњи са данетом комљеном

документовање не-места. двоје људи хода кроз град, бележи, упознаје се. наслеђе града и наслеђе промена.

 

веруј ми 

и егзотика- инсталација- 2008-2009- на уад-у у галерији савремене уметности панчево 2008 кустос драган јелековић и на салону архитектуре 2009

копирање борбе приватног интере-овде уметничког-  за реализацију и на рачун јавног интереса и јавног простора. питања метода одузимања јавног градског простора за приватни интерес, улога институција, јавно као простор и интерес.

 

о местима, бука и преношење

галерија хола градске управе панчево 2011

група аутора

приказ три рада који се баве питањем документовања места, конструкције места и сећања. 1. од два места једна слика једне идеје 2. од туђих слика своја слика 3. као процес који је адаптабилан у односу на место

 

као кустос

 

скице

галерија електрика 2010

излагање модела процеса рада у архитектонском пројектовању. како настаје рад

 

формализација

галерија савремене уметности панчево 2010

дипломска изложба студентских радова

 

радионице

издвајају се:

 

као партиципант: еаса 2008 ирска-green room workshop

                             reorientation of abandoned sacrad places- брисел 2009- sint lucas school

као тутор:             еаса 2010 уједињено краљевство- hunter diaries- наслеђе индустријализације

 

 

 

Web site

http://