Finale 2011 Producirani radovi Arhiva Finale 2012

 

 

 

 

Katarina Šević

KUĆNI MUZEJ



instalacija


Muzej - privatna/javna memorija?
Kućni muzej kao jedna lična priča, u galerijskom prostoru postaje javni fenomen, gde se privatno transformiše u javno, nudeći se posmatraču na uvid u formi intimne muzejske postavke.Fotografije nađenih predmeta, sami predmeti i dokumenti postaju artefakti, koji pored toga što su dokumenta porodične istorije, predstavljaju svedočansto o jednom vremenu. Arheološkim procesom arhiviranja predmeta na samom objektu Katarina Šević i Gergely Lálszló rekonstruišu prošlost koristeći privatnu istoriju porodice Šević. Sociološki i antropološki problemi nasleđa istaknuti su u prvi plan, sa posebnim akcentom na to kako jedna kuća može postati svojevrstan muzej, svedok istorijskih procesa sa slojevima nasleđa koji na najbolji način opisuju proteklo vreme. Tri sloja nasleđa, pre-Šević, Šević i post-Šević periodi predstavljaju mnogo više od ličnih memorabilija, oni su pradigma cele jedne epohe i civilizacijskih tokova uopšte.

Dokument kao artefakt?
Savremena umetnost je već odavno inkorporirala svakodnevne predmete u umetničku praksu kao legitimne objekte koji sa svoje strane doprinose osećaju jačeg sintetizovanja realnosti. Predmeti iz svakodnevnog života kao dokumenti nosioci su informacije o sećanjima, objekti koji memorišu prošlost. Oni nose jaka emocionalna obeležja sa specifičnim potencijalom da u određenom kontekstu, izloženi na uvid javnosti, budu prepoznati kao nosioci kolektivnog sećanja. Oni su pojednako i lični i javni, u zavisnosti od konteksta i načina na koje ih posmatramo.
Pitanje nasleđa na Balkanu oduvek je predstavljalo problematično polje, što zbog različitih istorijskih i kulturoloških uticaja, što zbog pogubnih ideoloških modela. Kućni Muzej je projekat koji se na veoma suptilan način bavi škakljivim temama kao što su repatrijacija i restitucija. Na taj način se na mikro planu, kroz umetničku praksu, reflektuju globalni procesi koji prevazilaze uske balkanske okvire i banalnu svakodnevnicu.

(Saša Janjić, odlomak iz kataloga Remont galerije, povodom izložbe 'Kućni Muzej')


Kućni Muzej zasniva se na priči o jednoj kući, koja se nalazi na poluostrvu Pelješac u Dalmaciji (Hrvatska). Kuća je izgrađena 1972 godine, na temeljima stare kamene ruine. Objekti u zbirci Kućnog Muzeja pronađeni su kada je počelo čišćenje i renoviranje kuće koja je, nakod 14 godina (1990-2004) ponovo zatečena kao ruševina.
Pronađene objekte smo podelili u tri perioda:
1. (x-1971) pre-Šević period
Objekti iz ovog perioda potiču iz vremena pre nego što je kuća izgrađena 1972 godine. Većina ovih objekata nađena je dublje u zemlji, zarđala i veoma oštećena.
2. (1972-1989) Šević period
Objekti koji su pripadali porodici Šević.
3. (1990-2004)
Objekti koji su doneli nepoznati ljudi, nepoznatim putem. Na osnovu ovih objekata vidi se da su u kući boravile različite osobe, iz razločitih razloga.

Usvojivši arheološki pristup istraživanja, ovaj projekat obrađuje pitanja kolektivnog nasledstva, prenošenja priča (pripovedanja), kao i proširenih pojmova prošlosti i sadašnjosti.

(projekat u sradnji sa Gergely Lászlóm)


ZAJEDNIČKO KRETANJE

performans, video, 20 min

U ovom projektu kao pozornicu za masovnu koreografiju  koristila sam prostor 'Skulpturenpark'* -a (www.skulpturenpark.org) u Berlinu.
Osnovna ideja projekta zasniva se na pojmu ornamenta 'mase', - na vezama i kontradiktornostima u samoj osnovi konceptualne, simboličke i estetske vrednosti fenomena masovnih (fizičkih) scena.
Oduvek sam bila fascinirana (ne)kontrolisanom moći mase, kao i ujedinjenom dinamikom pojedinaca usmerenom ka istom cilu. Takođe su mi bile zanimljive veze i sličnosti između prošlih i sadašnjih formi masovnih scena, kao što su, na primer, protesti, sletovi (spartakijade), ritualna okupljanja, društveni pokreti, povorke, i svakodnevna kretanja kroz javni prostor.
Krećući se od ekstremno desničarskih do ekstremno levičarskih, od socijalizma do fašizma, 'koordinisani pokreti' hiljada ljudskih tela nude nam mogućnost preciznog iščitavanja društva.

'...estetski užitak koji se stiče ornamentalnim stilizovanim kretanjem masa legitiman je...
Strukturni princip na kojem je ono modelovano determiniše ga i u realnosti.'
(The Mass Ornament, Siegfried Kracauer, 1927)


Social Motions eksperimentiše sa idejom ornamenta mase i pokreta različitih dimenzija, definisanih našom kulturom i svakodnevnim navikama. Bilo da su organizovane i uvežbane, ili spontane i samo-regulatorne, masovne scene otkrivaju nam kako društvo samo sebe određuje, a povremeno služe i za legitimizaciju određene idologije.


Dobrovoljci različitih identiteta i godišta bili su pozvani da učestvuju u performansu. Kontaktirala sam mnogobrojne lokalne grupe, organizacije, aktiviste, škole, i pojedince. Kako se radilo o nisko-budžetnom projektu, niko nije bio plaćen za učestvovanje. Zbog toga sam sve prvobitne ideje za koreografiju svela na svega nekoliko instrukcija, a performans se odvijao bez predhodnih proba. Konačan plan za performans sačinjen je za nepredvidiv broj učesnika.
Umesto složene simbolične koreografije odlučila sam se da upotrebim performans u kome ću prikazati jedan jedini momenat produženu u vremenu, momenat koji je zajednički za sve mase, a sadrži ono što se oseti kad se puno ljudi nadje zajedno.

Na dan performansa pojavilo se oko 120 pojedinaca i formiralo 'masu'.
Od njih se tražilo samo da isprate 3 instrukcije.
- hodajte polako, prilagodite se brzini ljudi oko vas.
(sporo hodanje nije spontano, ali je koršćeno kako bi se produžio momenat)
- držite distancu od 2m.
(u zapadnoj hemisferi, zvanično, distanca između nepoznatih ljudi u javnom prostoru je 2m. Trebalo je da učesnici obrazuju šestougaone formacije koje će održavati tokom performansa, čime bi bila ostvarena 'mustra' slična onima koje se često nalaze u flori i fauni.)
- budite tihi.
(instrukcija, kako zvuk ne bi postao diefinišući aspekat performansa (umesto slike)).

Performans je dokumentovan fotografijama i video zapisom.


* Skulpturenpark je projekat nekoliko nemačkih umetnika, lociran na 'ničijoj zemlji' u samom centru Berlina, uzduž linije nekadašnjeg berlinskog zida, tj. u nekadašnjoj vojnoj zoni - granici zapadnog i istočnog Berlina. Ogromnu neiskorišćenu pustoš od oko 5 hektara projekat Skulpturenpark redovno koristi kao mesto za eksperimente/umetnost u javnom prostoru, kako bi podstakao pitanja mogućnosti umetničke intervencije u ponovnom isčitavanju prošlosti.


NEWS FROM NOWHERE

serija objekata, drvo

News From Nowhere je serija objekata od drveta, ručno napravljenih.

Naslov ovog rad uzet je kao referenca i potiče od naziva utopijskog i vizionarskog romana ‘News from Nowhere’ Viljema Morisa (Williama Morrisa), britanskog umetnika, pisca i dizajnera.
Roman je napisan i objavljen 1890ih, i primer je utopijske vizije inspirisane ranim socijalističkim idejama. U romanu Morris opisuje buduće društvo, 130 godina nakon njegovog vremena (ustvari ono što za nas prestavlja današnjicu). To novo društvo je srećno i živi jednostavan život, bez korišćenja industrijalizacije, i bez potrebe za organizacijama i ideologijama. Ali jednini način na koji je Morris uspeo da zamisli nastanak tog novog društva bio je da ga opiše kao društvo koje ne poznaje prošlost, sa čime se ja kao idejom ne slažem.
No, i pored toga, Morrisove ideje i zapisi, koji potiču iz njegovog Arts&Crafts perioda za mene sadrže pitanja i veze relevantne sa današnjicom. Sredina i kraj XIX veka bio je period rađanja ideja i ideologija koje su formirale XXvek. Ovaj period mi je zanimljiv kako bih ukazala na koje su sve načine mutirale određene ideološke i dizajn forme.

Kao polazna tačka nastanka ove serije objekata je pitanje (ručnih) veština (izrade rukotvorina), i njihove uloge u (post)industijalizovanom društvu. Rad nastoji da ukaže na asocijativne aspekte određenih formi koje otelotvoruju simbolizam ukorenjen u kolektivnom pamćenju.
Ovi objekti se takođe bave idejom budućih modela svojevrsnih formi i funkcija koje će možda jednom izaći iz upotrebe, kao i mogućnostima njihovog rekonstruisanja.


 

O meni

KATARINA ŠEVIĆ - CV

(15.06.1979., Novi Sad)


obrazovanje:
2000-2004 Univerzitet Umetnosti, Intermedijalni smer, Budimpešta
2008-2011 Phd program,  Univerzitet Umetnosti, Budimpešta


izabrane grupne izložbe:
2011 'Forms of resistance', (uz projekat Die Planung), Motorenhalle, Drezden, Nemačka
2011 'Loophole to Happiness, Futura, Prag, Češka
2011 'No one belongs here more than you', Kunsthalle, Budimpešta, Mađarska
2011 'Loophole to Happiness', Muzeum Sztuki, Lodz, Poljska
2010 ‘Loophole to Happiness‘, Trafo Gallery, Budimpešta, Mađarska
2010 'Zbirka Medijske Prakse', Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad, Srbija
2010 ‘Aviva Contemporary Art Award’, Kunsthalle, Budimpešta, Mađarska
2010 ‘There Has Been No Future, There Will Be No Past’, ISCP, New York, USA
2010 ‘The future of the future’, DOX, Prag, Češka
2010 ‘Where do we go from here’, Secession, Beč, Austrija
2010 ‘Mute Signs’, Academy of art, Budimpešta, Mađarska
2010 ‘Everything, for Everyone, Always’, Institute of contemporary Art, Dunaújváros, Mađarska
2009 'Open studio', Gasworks, London, Velika Britanija
2009 ‘Performance III’, Fotogalerie Wien, Beč, Austrija
2009 ‘Typopass – critical design and conceptual typography’ Labor Gallery, Budimpešta, Mađarska
2009 ‘Revolutionary Decadence’, Kiscelli Museum, Budimpešta, Mađarska
2009 ‘Temporary City’, Videospace and Közelítés Gallery, Pécs, Mađarska
2009 ‘Interval’, Dorottya Gallery, Budimpešta, Mađarska
2009 ‘Image and Memory’, Institute of Contemporary Art, Dunaújváros, Mađarska
2008 ’Cairoscape’, Kunstlerhaus Bethanien, Berlin, Nemačka
2008 ’We are not ducks on a pond but ships at sea’, Trafó Gallery, Budapest, Mađarska
2008 'Processes', Videospace Gallery, Budimpešta, Mađarska
2008 ‘Tales around the pavement’, CIC, Kairo, Egipat
2007 'Parcella', Impex, Budimpešta, Mađarska
2007 ‘Social Motions’, Skulpturenpark, Berlin, Nemačka
2007 ‘Futurama / Reinventing the tradition’, CHB, Berlin, Nemačka
2007 ‘Bunker Design’, Hungarian Cultural Center, 2 Bijenale Savremene Umetnosti, Moskva, Rusija
2006 ‘Re_dis_trans’, Apexart Gallery, New York, USA
2004 ‘Too far too close’ IGbildendeKunst, Beč, Austrija
2002 'Kvizio', Trafo Gallery, Budimpešta, Mađarska
2002 'Gallery by Night', Studio Gallery, Budimpešta, Mađarska
2002 ‘Egy perc egy kepre’, Institute of contemporary Art, Dunaújváros, Mađarska
2001 '36. Zagrebački Salon', Zagreb, Hrvatska
2000 'Bijenale Mladih Umetnika', Vršac, Srbija


izabrane samostalne izložbe:
2011 'Heroes of the Shaft', (sa Tehnica Schweiz), Space Gallery, Bratislava, Slovačka
2011 'Emotional Space' (sa Csaba Nemes), Knoll Gallery,  Budimpešta, Mađarska
2010 ‘Long-term action’, (sa Gabriella Csoszo), Karton Gallery, Budimpešta, Mađarska
2009 ‘What I see might blind you’, AiR base, Museums Quartier, Beč, Austrija
2009 ‘Atlas / design naïve’, Gallery Jeleni, Prag, Češka
2006 ‘Kućni Muzej’, (sa Gergely László), Remont Galerija, Beograd, Srbija
2006 ‘House Museum’, (sa Gergely László), Academy of Art, Budimpešta, Mađarska
2006 ‘Packing - case’, (sa Timea Oravecz), Dorottya Gallery, Budimpešta, Mađarska
2004 ‘Novi Sad walk’, Studio gallery, Budimpešta, Mađarska
2003 ‘Fitness and Wellness’, (kao PPgroupa), ŠKUC Gallery, Ljubljana, Slovenija
2003 ‘Fitness Center’, (kao Ppgrupa), Studio gallery, Budimpešta, Mađarska

rezidencije, radionice, nagrade:
2011 radionica 'Self-publishing in the times of freedom and repression', CVI, Bukurešt, Rumunija
2010 nominacija za 'AVIVA' nagradu za savremenu umetnost, Budimpešta, Mađarska
2009 residency, Gasworks, London, Velika Britanija
2009 residency, q21/tranzit, Museums Quartier, Beč, Austrija
2008 residency, CIC - Contemporary Image Collective, Kairo, Egipat
2005 godišnja nagrada Studija za mlade umetnike, Budimpešta, Mađarska
2001 'Real Presence', radionica, Beograd, Srbija


izabrana javna predavanja:
2011 ‘Reclaim Happiness: Opposing Systems’, Simpozijum, Tranzitdisplay, Prag, Češka
2010 ‘We are not ducks…’ predavanje i prezentacija knjige, Labor,  Budimpešta, Mađarska
2010 ‘Pages as independent space’, radionica i javno predavanje, Badischer Kunstverein, Karlsruhe, Nemačka
2010 ‘Le Grand Magasine’, Simpozijum, CHB, Berlin, Nemačka
2009 ‘Design politics’, gostujući predavač, seminar na Univerzitetu Humanističkih nauka (ELTE), Budimpešta, Mađarska
2009 Video-presentations, Crosstalk, javno predavanje, Labor, Budimpešta, Mađarska
2007 'Paralellism as a condition’, javno predavanje, CIC, Kairo, Egipat
2007 Die Planung - predstavljanje projekta, West Balkan, Budimpešta, Mađarska, West Germany, Berlin, Nemačka
2007 ‘Europe now | next’, Konferencija Collegium Hungaricum, Budimpešta, Mađarska


nezavisni prostori/inicijative:
2006-2009 IMPEX - Contemporary art provider, inicijator, (sa: László Gergely, Rita Kálmán, Hajnalka Somogyi), www.impex-info.org
2003-2006 DINAMO, inicijator, (sa: Hajnalka Somogyi)


pubikacije, knjige:
2010 'We are not ducks on a pond, but ships at sea', Independent art spaces, Budapest 1989-2009, inicijator, urednik, izdavač
2008 'In-between Zones', inicijator, ko-urednik, ko-izdavač
2007 'Die Planung', magazine from the future, issues: 2011, 2036, 2048 (www.dieplanung.org), ko-inicijator, urednik, izdavač (sa: Sandra Bartoli, Martin Conrads, Silvan Linden, Levente Polyák)
2006 'Fire-wall', dizajn, inicijator, urednik,(sa: Rita Kálmán)
2005, 2007, 2010 'Lumen books', Lumen Photography Foundation, dizajn

 

Web site

photolumen.hu/katarina