Finale 2011 Producirani radovi Arhiva Finale 2012

 

 

 

 

Nikola Marković

4comma3

 


Prema poslednjim podacima Zavoda za statistiku, prosečna zarada bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji, isplaćena u aprilu 2008. godine iznosi 32.562 dinara.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, prosečna potrošačka korpa je u aprilu 2008. godine iznosila 30.110 dinara.

Kao i svaki prosečan čovek u Srbiji, i ovaj čovek nema rešeno stambeno pitanje. Kada se oduzme potrošačka korpa od prosečne plate, ostaje 2452 dinara raspoloživo za ulaganje u stan. Prosečan stan u Beogradu ima 60 m² i košta 75.000 eura. Rata iznosi oko 420 eura na period otplate od 20 godina. Za ovakav kredit, potrebno je imati mesečna primanja od 840 eura.

Ovakvi uslovi onemogućavaju bilo kakav stambeni kredit čoveku sa prosečnom platom, jer je za podizanje kredita potrebna plata veća od prosečne plate u Srbiji. Ali ako zanemarimo tu činjenicu, on bi mogao sa svojom mesečnom ratom od 2.452 dinara da kupi stan veličine 4.3 m².

Rad Četiri koma tri  predstavlja stan, čija je kvadratura dobijena prethodnom računicom. To je instalacija nemogućeg životnog okruženja, ali dobijenog iz realnih pretpostavki, i postavlja pitanja uslova i cene koju u tranzicionom društvu plaćamo za (ne)vidljivi napredak.

Instalacija je «stambeni» prostor prosečnog građanina Srbije početkom 21. veka, dimenzija 2 x 2,15 x 2,60 m. U prostoru stana, raspoređen je sav uobičajeni mobilijar (krevet, stolica, sto, WC šolja, odvod za tuš, mobilni frižider i šporet...) onako kako mu prostor to dozvoljava. U tom enterijeru nalaze se i „prosečne mesečne potrebe“ (čaša piva, 1l mineralne vode, sirup od malina, 30 pakli cigareta, 30 komada krompira, novine kupljene svakog trećeg dana...) životnih namirnica.

Prosečan građanin Srbije, prema potrošačkoj korpi Ministarstva trgovine, pije jednu čašu piva mesečno, čašu kisele vode nedeljno i troši osam listića toalet-papira dnevno. Dovoljan mu je jedan krompir svaki dan, novine kupuje svaki treći dan, a vozi se gradskim prevozom dva puta nedeljno. Potrošač zna da vodi računa i o higijeni, pa na dan troši čak tri grama šampona i četiri grama sapuna.

Ovo su podaci prema kojima ovo ministarstvo računa životni standard. Iako svako može da proceni koliko ova statistika odgovara stvarnosti, u Vladi i dalje sa ponosom ističu da ovako koncipiranu potrošačku korpu, skoro u celosti, pokriva prosečna plata.

Rad Četiri koma tri  prikazuje situaciju nemogućeg , koja je prevedena u socialno-ekonomski sistem i promovisana kao jedino rešenje „za sve vaše probleme“.

 


blue star tatoo

 

U javnosti je malo poznato da je,  za vreme 60-tih, 70-tih i 80-tih godina u osnovnim i  srednjim školama širom Amerike prodavana ili poklanjana sličica sa privremenom tetovažom. Ove “lick-and-stick” tetovaže sa paternom zvezda, izrađene su tako da se pre aplikacije mora odstraniti zaštitni papir i polizati tetovaža. One su u sebi sadržale LSD, koji bi se nakon lepljenja, absorbovao kroz kožu.

 

Dileri i starija deca delili su ovu drogu mlađoj deci,  kako iz zabave, tako i kao potencijalnim mušterijama. Ove tetovaže mogu da dovedu do fatalnog “tripa” kod mlađe dece. Simptomi koji bi se pojavili kod dece nakon aplikacije tetovaže bili su: jake halucinacije, povraćanje, nekontrolisan smeh, brza promena raspoloženja, kao i promena telesne temperature.

 

Uprkos svim naporima nadležnih organa, upozorenjima i deljenju informativnog materijala, mnoga deca su podlegla fatalnim posledicama slučajnom upotrebom ovih naizgled bezazlenih tetovaža.

 

Ako naiđete na ovu tetovažu, dužni ste da kontaktirate policiju odmah!

 

Ovaj rad posvećujem svim žrtvama urbanih legendi širom sveta.

 

 

 

 


Šum

 

Televizija – kolaž nad kolažima, jedan od modela linearne hijararhije, iluzija slobodnog izbora, ali takodje i mogućnost  beskonačnog menjanja kanala, pruža nam zadovoljstvo nultog stanja svesti.

 

Kada nema transmisije, kada nema signala, pojavljuje se šum ili “sneg” i tada možemo videti treperenje hiljade crnih bubica na beloj pozadini.

 

Takva slika, otvoren kanal, prazna komora izmedju dve ili više realnosti, navodi nas da  se odupremo uspostavljanju konačnog izbora. Ostavlja nas u sigurnom prostoru oslobođenom odgovornosti. Ali, istovremeno, to je i prostor sa velikim potencijalom, koji svaki medijum nosi kao svoju osnovnu karakteristiku.

 

U vremenu rekonstrukcije istorije, ovakva slika postavlja neprijatno pitanje: da li se  status quo, stanje entropije, može održavati toliko dugo da zadrži strukturu zamrznutu ispod dubokog snega? Ili je to kratak predah koji obećava? Siva zora, entuzijastično očekivanje novog sunčanog dana?

 

Slikanje takvih slika, slika TV “snega”, navodi me na dijalog sa počecima analitičkog slikarstva i naučnog pristupa slici. Kroz proučavanje optike, Gorges Serat dekonstruiše medij slikarstva, naglašavajući tako značaj sintakse slikarskog jezika.

 

Ovakav pristup predstavlja svojevrsni nomadizam – od TV ekrana, digitalne štampe, preko poentilizma do slike–spomenika jednom periodu vakuuma, tihom ’’ratu mrava’’ (prevod mađarskog izraza za TV ’’sneg’’ hangyák háborúja).

 

(Kao predložak za sliku poslužila je fotografija publike, snimljena sa bine, na muzičkom festivalu u Woodstocku 1969. godine.)

 

 2011, tempera na platnu, 83x103cm

 


 

O meni

 

Nikola Marković rođen 1979. godine u Kopru, Slovenija.

Magistrirao 2008. godine na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu kod prof. Čedomira Vasića.

Živi i radi u Beogradu.

 

 

Samostalne izložbe:

 

·        Viza za tranzit, ( Branislav Nikolić i Ivan Grubanov) Kulter., Amsterdam, 2010

·        O molekulu, ogradi za pse i lažnim plažama, Galerija Zvono, 2009

·        Nova slika (sa Jamezdinom i Nenadom Kostićem), Galerija Vinko Perčić, Subotica, 2009

·        Efekat agonista, Galerija savremene umetnosti, Smederevo, 2008

·        Crteži, Cultural City Network, Graz, 2008

·        We ain’t tired yet sex and death, Galerija Doma omladine, Beograd, 2008

·        Layer via copy, Galerija Univerzitetske biblioteke “Svetozar Marković”, Beograd, 2008

·        Efekat agonista, Galerija FLU, Beograd, 2008

·        Bez naslova (sa Jamezdinom i Draganom Đorđevićem), Magacin u Kraljevića Marka, Beograd 2007

·        Untitled No.1, Galerija Doma kulture Studentski grad, Beograd,  2004

 

Grupne izložbe:

 

 

·        4koma3,  Izložba produciranih radova Nagrade DB Mangelos 2008-2009,
   Narodna
banka Srbije, Beograd, 2010

·        Aprende serbio en 15 obras, Centro civico universidad, Saragosa (Španija),            2010

·        Za ovu izložbu Sofija!, Galerija FLU, Beograd, 2009

·        RE:RE:Residence Revisited, Galerija SKC, Beograd, 2009

·        Aprende serbio en 15 obras, Gallery Centro experimental de Arte y    Pensamiento, Madrid, 2009

·        Slika unedogled, Galerija FLU, 2006                

·        Mladi 2003, Galerija Nadežda Petrović, Čačak, 2003

·        Izložba crteža i skulptura malog formata studenata FLU, Galerija Doma omladine, 2003

·        Izložba crteža i skulptura malog formata studenata FLU,Galerija Doma omladine, 2000

     

Rezidencijalni boravci:

 

Cultural City Network, Graz, 2008

Cité des arts, Pariz, 2005

 

Nagrada:

 

 Produkcija rada na konkursu za nagradu Mangelos 2008



Web: http://www.flickr.com/photos/nikola_markovic/

 

Web site