Nikola Marković
Molekul 2
Iz teksta Maje Ciric:
"Jedno uramljeno platno plave pozadine, malog formata, na kojem je naslikan molekul LSD-a; postavljeno na frontalnom zidu druge prostorije, na način da bude vidiljvo sa samog ulaza i iz prve prostorije. Niz asocijacija na molekul LSD-a provocira sećanje na Deridinu (Derrida) analizu Platonove Apoteke ('Plato's Pharmacy'). U njoj on ukazuje na rezonantnost i konsekventni problem markiranja reči pharmakon[1]. Ta reč, kao i molekul LSD-a, uhvaćena je u niz čija igra ne deluje sistemski, već je uslovljena različitim značenjima tj. slojevima kulture[2]."
[1] mitska figura Farmacija i izostanak reči pharmakos; obe odzvanjaju u jednoj reči pharmakon
[2] (Dissemination, p.95-6).
Plaza 1
Dugacka i uska platna sa prizorima tropskih plaža pozicionirana na levom i desnom zidu uske galerijske prostorije; prostorija je uska, i prizor na platnu trpi distorziju jer distanca za odmeravanje cele slike nije dovoljno velika.
Predstave plaža, gledane izbliza dezintegrišu se u tačke. Lažne plaže mogu da predstavljaju ideju o mikro-utopiji, nedostižne želje, egzotiku...
sneg
Televizija – kolaž nad kolažima, jedan od modela linearne hijararhije, iluzija slobodnog izbora, ali takodje i mogućnost beskonačnog menjanja kanala, pruža nam zadovoljstvo nultog stanja svesti.
Kada nema transmisije, kada nema signala, pojavljuje se šum ili “sneg” i tada možemo videti treperenje hiljade crnih bubica na beloj pozadini.
Takva slika, otvoren kanal, prazna komora izmedju dve ili više realnosti, navodi nas dase odupremo uspostavljanju konačnog izbora. Ostavlja nas u sigurnom prostoru oslobođenom odgovornosti. Ali, istovremeno, to je i prostor sa velikim potencijalom, koji svaki medijum nosi kao svoju osnovnu karakteristiku.
U vremenu rekonstrukcije istorije, ovakva slika postavlja neprijatno pitanje: da li se status quo, stanje entropije, može održavati toliko dugo da zadrži strukturu zamrznutu ispod dubokog snega? Ili je to kratak predah koji obećava? Siva zora, entuzijastično očekivanje novog sunčanog dana?
Slikanje takvih slika, slika TV “snega”, navodi me na dijalog sa počecima analitičkog slikarstva i naučnog pristupa slici. Kroz proučavanje optike, Gorges Serat dekonstruiše medij slikarstva, naglašavajući tako značaj sintakse slikarskog jezika.
Ovakav pristup predstavlja svojevrsni nomadizam – od TV ekrana, digitalne štampe, preko poentilizma do slike–spomenika jednom periodu vakuuma, tihom ’’ratu mrava’’ (prevod mađarskog izraza za TV ’’sneg’’ hangyák háborúja).
Serija slika rađenih akrilikom i uljem na platnu, približnih dimenzija 200 cm x 478 cm (2,39:1 or 16:9 widescreen aspect ratio).
O meni
Nikola Marković rođen 1979. godine u Kopru, Slovenija.
Magistrirao 2008. godine na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu kod prof. Čedomira Vasića.
Živi i radi u Beogradu.
Samostalne izložbe:
O molekulu, ogradi za pse i lažnim plažama, Galerija Zvono, 2009
Nova slika (sa Jamezdinom i Nenadom Kostićem), Galerija Vinko Perčić, Subotica, 2009
Efekat agonista, Galerija savremene umetnosti, Smederevo, 2008
Crteži, Cultural City Network, Graz, 2008
We ain’t tired yet sex and death, Galerija Doma omladine, Beograd, 2008
Layer via copy, Galerija Univerzitetske biblioteke “Svetozar Marković”, Beograd, 2008
Efekat agonista, Galerija FLU, Beograd, 2008
Bez naslova (sa Jamezdinom i Draganom Đorđevićem), Magacin u Kraljevića Marka, Beograd 2007
Untitled No.1, Galerija Doma kulture Studentski grad, Beograd, 2004
Grupne izložbe:
Aprende serbio en 15 obras, Centro civico universidad, Saragosa (Španija), 2010
Za ovu izložbu Sofija!, Galerija FLU, Beograd, 2009
RE:RE:Residence Revisited, Galerija SKC, Beograd, 2009
Aprende serbio en 15 obras, Gallery Centro experimental de Arte y Pensamiento, Madrid, 2009
Slika unedogled, Galerija FLU, 2006
Mladi 2003, Galerija Nadežda Petrović, Čačak, 2003
Izložba crteža i skulptura malog formata studenata FLU, Galerija Doma omladine, 2003
Izložba crteža i skulptura malog formata studenata FLU,Galerija Doma omladine, 2000
Rezidencijalni boravci:
Cultural City Network, Graz, 2008
Cité des arts, Pariz, 2005
Nagrada: Produkcija rada na konkursu za nagradu Mangelos 2008