Mirjana Radovanović
Pozajmljeno sećanje
U svojim najnovijim radovima, Mirjana Radovanović ostaje verna svojoj tehnici - kolažu. Zaokupljena kodovima komunikacije globalne kulture i sadržajima masovnih medija, Mirjana se ovog puta pozabavila "ornamentikom" kulture nasilja koja krasi kako štampu, tako i druge medije. Nasilje u vizuelnom polju ne odnosi se samo na brutalne scene tuča, rata, terorizma, već i na grubu medijsku manipulaciju ženskim telom, i telom kao robom. U suštini, i prethodni i ovi noviji radovi, istovremeno su i komentar i adaptacija potrošačke kulture, koja se vaspostavlja kao meritorna u izgrađivanju standarda, normi, estetskih i drugih vrednosti. "Sve što znate je pogrešno" kao citat koji je autorka koristila za seriju radova pod nazivom "Priručnik uputstava", od kojih je jedan segment prezentovan i na ovoj izložbi, je možda dobar putokaz za dijagnostiku "Realnosti fikcije" kojom nas obasipa Mirjana.
Isečci koje Mirjana sakuplja i gradi likovno tkivo su pažljivo odabrani, negde čak i semplovani i umnoženi, te se uspostavljaju kao lajt motiv ove izložbe. Dominantni su motivi anonimnih uniformiranih osoba, kao i prepoznatljiv motiv autorportreta iza pištolja. Iako zakinuti za dokumentarističko svedočanstvo o identitetu protagonista ovih uskovitlanih kompozicija, naslućujemo i prepoznajemo izvesne političke figure kako iz vlastitog okruženja, tako i sa svetske scene. Tu su i dokumenta iz prošlosti, slike radničke klase, sportista, demonstranata i policije, mornara ... ukrštenih s "izazovnim" prizorima iz pornografskih časopisa / kao odjeci nečijih želja ili sećanja, citatima ili samo tipografski sadržajem. Sav grafički materijal koji Mirjana koristi (pozajmljuje) iz štampane kulture, kao da se dekodira njenim emotivnim gestualnim crtačkim i / ili slikarskim intervencijama, tvoreći tako nove (pseudo) istoricizme, lične i kolektivne. Tekstualne fraze koje Mirjana sažima u vizualni tkanje svojih kolaža ne treba nužno racionalno i logično iščitavati jer slika i tekst nisu uviek u jednoznačnoj relaciji, naprotiv. Odnos između označenog i označitelja je otvoren, i paradokslano, ove "ne - priče", kako ih je nazvao Mirjanin profesor Miško Pavlović, ostavljaju prostor za interpretaciju posmatrača, te i tom smislu, možemo ovom "Pozajmeljenom Sjećanju" damo lični pečat. Ili, kako Mirjana kaže, "Namerno 'nedorečeni', ovi kolaži ostavljaju prostor posmatraču da sam odluči da li će kritikovati, ismejavati ili složiti se."
Gabriela Vasić
Bez naslova, ulja na platnu, 100 x 120cm, 2008/09.
Čovek masovne kulture nezainteresovan za svet koji ga okružuje, ravnodušan je prema slikama nasilja čiji je svedok.
Upravo iz tog razloga ovi radovi izvlače na površinu sve te teme kojima nas mediji stalno izlažu.
U mnogobrojnim političkim, pornografskim, korupcijskim, religijskim temama utapa se i nestaje svaki pokušaj za intimnim, iskrenim i ličnim motivom.
Ovi radovi, namerno nedorečeni, odgovore na pitanja ostavljaju posmatračima koji moraju sami da odluče da li je i na koji način moguće odgovoriti na medijsko nasilje.
Da li ta stalna izloženost nasilju informacija uništava svako lično sećanje?
Da li je moguće u moru informacija pronaći neki vrednosni sud kojim bi se formirala buduća sećanja?
Instalacija, kombinovana tehnika, promenljive dimenzije, 2009.
Instalacija sastavljena od kolaža, crteža i šablona na Letnjoj akademiji u Salzburgu
O meni
Mirjana Radovanović
Ulica Hadžićeva 44, Svrljig
Rođena 1983. u Nišu
http://mirjanaradovanovic.weebly.com/
Obrazovanje
2009. Salzburg International Summer Academy of Fine Arts, klasa: Yi Chen i Gerlind Zeilner
od 2007. na specijalističkim studijama na FLU u klasi prof. Velizara Krstića.
2007. Diplomirala slikarstvo na Akademiji umetnosti BK, u klasi prof. Miška Pavlovića i Gordana Nikolića
2002./2003. Studirala slikarstvo godinu dana na Accademia di belle arti u Firenci
2002. Završila srednju Umetničku školu u Nišu, na odseku grafički dizajn.
Član ULUS-a, Udruženja građana ’’Kurs‚‚ i umetničke grupe ARTinfekcija
Odabrane kolektivne izložbe:
2010.
Međunarodna izložba minijatura MINIMUM MAXIMUM 2-RELIGIJA, Banja Luka, Republika Srpska
Prolećna izložba, paviljon Cvijeta Zuzorić, Beorad
2009.
Real presence 09, Magacin u Kraljevića Marka, Beograd
Međunarodna izložba minijatura MINIMUM MAXIMUM 1- KOMUNIZAM, Banja Luka, Republika Srpska
1. međunarodno putujuće bijenale Teherana-Urban Jealousy, Magacin u Kraljevića Marka, Beograd
2008.
Izložba malog formata ‚‚Ispitivanja‚‚ centar za kulturu Grocka, Beograd
Prolećna izložba, paviljon Cvijeta Zuzorić, Beorad
Izložba novih članova ULUS-a, paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd
Izložba crteža ‚‚Glasovi novog veka‚‚ galerija Haos, Beograd
Samostalne izložbe:
2009.
Izložba slika i kolaža, galerija Maržik, Kraljevo
Izložba slika ’’Pogled kroz mutno staklo’’ galerija Braća Stamenković, Beograd
Izložba slika i radova na papiru, MAS Galerija, Odžaci
``Pozajmljeno sećanje’’- Izložba kolaža, Galerija Rančićeva kuća,Grocka
2008.
``Priručnik uputstava``- izložba kolaža, Galerija- biblioteka Miljković, Beograd
``Evo me spremnog 1,2,3…``-Izložba slika i crteza, Salon 77, Niš
2007.
``Femme fatale``- izložba kolaža, Galerija SKC, Kragujevac
Nagrade
2008.
Prva nagrada za rad na papiru, izlozba malog formata ‚‚Ispitivanja‚‚ centar za kulturu Grocka, Beograd
Projekti
2010.
Idejno rešenje I izvođenje murala, kafe-knjižara “Plato-Ilegala”, Beograd
2008.
Izrada murala pod pokroviteljstvom Ministarstva za kulturu, Skupštine grada Beograda I JUB-a, u vrtiću Leptirić, Opština Stari grad, Beograd
Učestvovala na više radionica I kolonija u zemlji.