Gordana Žikić
Fragments of reality- paintings
Razmatrajući i neke aspekte akcionih filmova, preispitujući odnose ličnog i kolektivnog, odnosa izmedju savremenog društva i mas medija, uočila sam specifičnost naracije u ovakvoj vrsti filmova koja se sastoji u specifičnim atmosferama, naraciji koja se sastoji iz fragmenata, fragmenata stvarnosti koji kroz sažimanje formiraju celinu. Odabirom kadrova, izdvojenih iz originalnog konteksta i toka iz kog su istrgnuti, nastaje novi niz. U tom povezivanju nastaje novi doživljaj stvarnosti koji je izgradjen iz fragmenata, koji odvojeni i sami po sebi nisu nužno povezani, već ih naš doživljaj povezuje. Subjektivna stvarnost nema nikakve veze sa svetom oko nas.
Naša stvarnost je bazirana na opservaciji i zaključcima koje smo razumeli u svetu oko nas. Rekombinujući sadržaje i vršeći selekciju iz sebe i sveta oko sebe, pravim novi raspored i formiram na taj način novu sliku, predstavu.
Način na koji percipiramo stvarnost je delimicno uslovljen društvenim modelima koji se nalaze u svetu oko nas kao i našim predispozicijama i sklonostima da preduzmemo odredjeni tip ponašanja.
Kadrovi iz filmova koje sam birala kao predloške su detalji, fragmenti stvarnosti koji nose karakter nečeg univerzalnog, oni su predstave savremenog društva.
Moj doživljaj stvarnosti je baziran na prepoznavanju elemenata koji me okružuju, pod čim podrazumevam i medije kao sto su film, fotografije, internet, oni su moja stvarnost, više od stvarnosti koja se naziva realnim životom.
Mayumi-trailer and poster for non existing movie
Projekat se sastoji od materijala koji je obično prateći material za dugometražni igrani akcioni film, kao sto su posteri, fotografije iz filma i trailer ( kratak video koji najavljuje film). Ne postojanjem igranog filma izvlačim iz originalnog koneksta sav prateći material i stavljam ga u prvi plan.
Interesuje me tema nasilja koja je veoma aktuelna u savremenom društvu, umetnosti, i naročito filmu kao jednom od najmasovnijih medija.
Aludiram na stilizovano nasilje koje se pojavljuje u filmovima visoke produkcije holivuda i hong konga, nasilje u akcionim filmovima koje je prikazano kao cool fazon, dobra zabava, visoko stilizovano nasilje gde se krv pojavljuje kao dekorativni detalj
Koristim tipske predstave i situacije koje se pojavljuju u akcionim filmovima (scene koreografski osmišljenih tuča, borba dobra i zla...) -Ispitujem fenomen žena ratnica u savremenim akcionim filmovima, ispitujući i temu rodnih uloga
Želela sam da ukažem i na aspekt gde se kroz borbu susrećemo sa samim sobom, na ideju unutrašnje borbe, na ispitivanje neistraženih puteva u nama samima, na suočavanje sa našim strahovima ili delovima nas sa kojima nismo u kontaktu i koji kada isplivaju imamo utisak da nas nešto napada. Kako pristupamo životu, nepoznatom, neistraženom, kolika je naša spremnost na promenu, na suočavanje, na novo, na ulazak u neispitano? Da li postupamo po nekim naučenim metodama, ili reagujemo instiktivno, gde je u nama upisana etika, da li imamo potrebu da budemo plemeniti, da li se borimo.....
Ovaj koncept predstavlja vizuelnu senzaciju u odnosu na pitanja reprezentacije odredjenih uloga emancipovanih ženskih karaktera u globalnoj tranziciji.
Bloody T-shirts
Uzimam kadrove iz filmova u kojima se pojavljuje nasilje, npr. PULP FICTION, MR & MRS SMITH, FROM DUSK TILL DAWN..
Glavni junak je povredjen i nosi najcesce belu T-shirt koja je umazana krvlju. Zatim slikam po belim majcama simulirajuci krv na isti nacin. Aludiram na nasilje u americkim filmovima koje je prikazano kao cool fazon, dobra zabava
Podstakao me je clanak koji sam pronasla na internetu vezan za kung fu filmove u kom se razmatra poenta borbe u filmovima, i najveci utisak mi je ostavila sledeca recenica : “Action without meaning can be fun to watch, but it is ultimately pointless if it doesn’t connect with the viewer on an emotional level.”
Pitanje koje postavljam je da li simulacija nasilja moze da izazove istu reakciju kod posmatraca (emociju) isto kao i pravo nasilje?
O meni
GORDANA ŽIKIĆ
Rođena u Beogradu, 1976. Diplomirala 2005. godine i magistrirala 2009. godine na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, odsek slikarstvo, u klasi prof. Andjelke Bojović. Član ULUS-a od 2008.godine. sekcija prošireni mediji.
Samostalne izložbe:
2010. Izlozba slika, Dom omladine, Beograd
2009. Magistarska izlozba, "Fragments of reality", Galerija FLU, Beograd
2009. Izložba crteža, Christianshavns Beboerhus, Kopenhagen, Danska
2006. Izložba slika “Inner red”, Klub vazduhoplovstva, Galerija Ikar, Zemun
2005. Izložba slika, Galerija “Madam”, Pančevo
Kolektivne izložbe:
2010. "Mladi 2010", Nis art fondacija, izlozbe: Nis, Novi Sad, Beograd
2009 Ny Serbsk Kunst, Vanløse Kulturhus, kulturni centar, Kopenhagen, Danska
2008 Remake, Galerija savremene umetnosti Smederevo, Smederevo
2008 Novi clanovi ULUS-a, Cvijeta zuzoric, Beograd
2007 Mixed worlds, Galerija kulturnog centra Tampere, Tampere, Finska
2007 10. Internacionalno Bijenale u Istambulu, Projekat “Nightcomers”, Turska
2007 12. Internacionalno Medija Bijenale WRO 07, Wroclaw, Poljska
2007 Rimejk stvarnog, rimejk simuliranog, Kontekst galerija, Beograd
2006 Videomedeja, Internacionalni video festival, muzej Vojvodine, Novi Sad
2006 Izložba crteža, “Tragom roda- smisao angazovanja”, KC Deve, galerija Ozon, Beograd
2006 Aprilski susreti, AS06, "Video Modusi", SKC, Beograd
2006 Festival Slobodne kulture, Dom omladine, Beograd
2005 XIII Bijenale studentskog crteža Srbije i Crne Gore, Dom kulture Studentski grad,Novi Beograd
2005 Izložba “Crtači”, Galerija FLU, Beograd
2005 Izložba autoportreta “Niko kao ja”, Dom kulture Studentski grad, Novi Beograd
2004 Festival kratke elektronske forme KEF u REXu , Beograd
2004 Izložba “Perspektive”, Jugoslovenska galerija umetničkih dela, Beograd
2004 Izložba radova nagrađenih studenata,galerija FLU,Beograd
Nagrade:
2004 nagrada Fakulteta Likovnih umetnosti - Ljubica Sokić
2004 nagrada “Perspektive”, Jugoslovenska galerija umetničkih dela