Marko Stojanović
Edukacija
Rad Edukacija se bavi preispitivanjem funkcije umetnosti u kontekstu masovnih medija. Sastoji se od fotografija koje beleže kadrove iz domaćih, popularnih TV serija i emisija u kojima se kao deo scenografije nalaze reprodukcije radova svetski poznatih modernih i savremenih autora.
Serija Srećni ljudi emitovala se na RTSu kriznih 90tih godina. Osim sto je služila za zabavu i poistovećivanje širokih masa, seriju karakteriše odsustvo svih drugih kvaliteta – jeftine reprike, loša gluma, neinventivan kostim, scenografija… U okviru scenografije određenih scena pojavljuje se reprodukcija rada Sourround Islands (1983) land art umetnika Christoa.
Serija Ljubav i mržnja prikazuje život porodice slične porodici novonastalih tajkuna. U njihovoj vili na Dedinju, po njihovim kancelarijama, okačene su reprodukcije važnih dela umetnosti dvadesetog veka - dela Mark Rothka, Mondriana, britanski pop art, projekat Vladimira Tatljina - Spomenik III internacionali.
Još jedan od primera je scenografija za talk show Magazin IN na TV Pinku koja doslovno reprodukuje rad Mark Rothka.
U slučaju odabranih primera ne možemo govoriti o tendencioznoj, osmišljenoj popularizaciji savremene umetnosti, kao što je to rađeno u serijalu Otvorena vrata. Niti možemo govoriti o komercijalizaciji umetnosti kao što je spajanje popularnih brendova serije Sex i grad i umetnika kao sto su Jeff Koons i Marina Abramović. Koncept rada ironično nazvanog Edukacija za polazište ima fenomen novog čitanja sveta umetnosti kao statusne odrednice ili simulacije ozbiljnog i posvećenog bavljenja kulturom. Posmatrani iz ugla tog globalnog trenda prezentovani primeri sa domaćeg medijskog prostora zbunjuju neartikulisanošću i nejasnoćom krajnjih namera. Zbog odsustva krajnjeg efekta ovaj fenomen se može oceniti kao simulacija simulacije bavljenja kulturom.
Postavka izložbe:
Radovi bi bili izloženi u nizu, dvadesetak različitih kadrova ispod kojih se nalaze podaci o TV seriji kao i o originalnom umetničkom delu koje se nalazi u kadru. Printovi bi se stampali na aluminijumu, veličine oko 50x50 cm. Pored ovakvih printova, postavku bi činilo i nekoliko ekrana. Dva ekrana, nalaze se neposredno jedan pored drugog, prikazuju video materijal. Prvi prikazuje nekoliko minuta TV serije (npr. scena u kojoj Milica Milša uleće u direktorovu kancelariju i pompezno izgovara banalni tekst, dok se iza nje nalazi ogroman Christoov poster). Drugi ekran prikazuje dokumentari film o Christoovim radovima, ili samo deo u kome on govori o projektu Sourround Islands. Postojalo bi nekoliko ovakvih video radova.
Bogorodica sa Hristom / Oplakivanje Hrista
Kompozicija sadrži četiri motiva, svaki sa svojom veoma izraženom, popularnom simbolikom. Cveće, vaza, voda i ribica.
Objekat predstavlja jedan izdvojen deo uobičajenog dekora sa renesansnih slika. Detalj sa određenom simboličkom vrednošću, koji je u formalnom smislu oduvek imao ulogu pozadine glavnog dešavanja, postaje glavno i jedino što se prikazuje. Scena, oslobođena arhitekture, figuracije, tekstila, pletiva, lončića... postaje prestona „ikona“ Bogorodice i Hrista. Ponosno, beli cvetovi ljiljana, uzdižu se visoko iznad vaze. Providna, staklena vaza, simbolično predstavlja Bogorodičin stomak. Pokazuje nam kao na rentgenu plod koji se tek začeo. “Plodova voda“ hrani ljiljan ali takođe hrani i ribicu. Ovde je to raskošni, crveni Borac. Veselo pliva po tešnosti u kojoj se nalazi, ne sluteći da će uskoro prestati da dobija hranu...
Sa protokom vremena instalacija se menja. Kada ribica, nakon nekoliko dana bez hrane i čiste vode, ugine, svenuli ljiljani obgrljujući vazu, sa njenim telom - formiraju Pijetu.
Art Food - Eat Art
Zaslađena istorija umetnosti
Umetnost nije dovoljno poznavati i voleti, treba je i jesti! Ovo je geslo mladog umetnika Marka Stojanovića (1982) koji je u Galeriji Centra za vizuelnu kulturu “Zlatno oko” u Novom Sadu izložio najnoviju seriju digitalnih printova pod naslovom “Umetnička hrana” (Art Food).
U istoriji umetnosti izlaganje jestivih predmeta nije novost i javlja se još u pop-artu, takođe se sreću citati poznatih dela umetnosti, naročito od 80-ih godina prošlog veka. Marko Stojanović je spojio ove dve stvari i napravio kolače u stilu poznatih dela umetnosti 20. veka. Na tanjirima snimljenim i štampanim na velike kolor panoe, nalik reklamama u poslastičarnici, prepoznajemo kolače oblikovane u stilu Džeksona Poloka (prskanje boje), Kazimira Maljeviča (crni kvadrat na beloj podlozi - inače ovaj kolač je služen na otvaranju izložbe), Danijela Burena (vertikalne štrafte), Džefa Kunsa (roze staniol i šećerna ruža) itd. Na slikama su ispisana imena slavnih slikara, nazivi dela i godine, ali i sastav kolača, koji takođe sadrži primese ironije i alegorije. Tako Maljevičev kolač nosi naziv “Ruska kapa”, rad francuskog autora Burena je od sira, u Polokovom delu ima koprive i kečapa.
Možda je ovo pravi način da se narodnim masama približi apstraktna i hermetična moderna umetnost 20. veka, a možda je i pravi način da se ona konačno postavi na mesto koje joj vreme nameće - u sferu anegdote, šarene laže i glamura kojima je 20. vek obilovao.
O meni
Obrazovanje:
2001 - Srednja umetnička škola, Niš
2006 - Akademija umetnosti Novi Sad
Izabrane nagrade i učešća:
2005 - Nagrada Najperspektivniji student na smeru grafički dizajn, Art Klinika
2005 - Asian Art Camp, Lasalle-Sia College of the Arts, Singapore
2006 - Najbolja samostalna izložba, Art Magazin i CZVK Zlatno oko, Novi Sad
2006 - Prva nagrada, Internacionalni festival Terminal00, Ljubljana
2007 - Prva nagrada za vizuelni identitet, Zlatna Sterijina plaketa, Sterijino pozorje, Novi Sad
2007 - Nagrađeni finalista nagrade Dimtrije Bašićević Mangelos, Kontekst galerija, Beograd
2007 - Telenor fondacija otkupljuje tri dela iz kolekcije Art Food-Eat Art
2008 - Sekretarijat za kulturu Grada Beograda otkupljuje delo Novi Goblen
2008 – Prva nagrada za logo Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave
2009 - Realizovan mural u Somboru, Pokreni grad, Kiosk i Telenor fondacija
2010 - Prva nagrada, MINIMUMMAXIMUM, Banja Luka
2010 - Prva nagrada, kategorija sakralna umetnost, Bijenale minijatura Gornji Milanovac
Odabrane samostalne izložbe:
2006 - Galerija Art.si, Ljubljana, Slovenija
2006 - Galerija Remont, Beograd
2006 - Galerija Zlatno oko, Novi Sad
2007 - Galerija Ozon, Beograd
2007 - Muzej savremene umetnosti Skopje, Makedonija
2007 - Galerija AP, Akademija umetnosti Halapa, Univerzitet Verakruz, Meksiko
2008 - Autoportert sa avionom, Galerija Tableau, Novi Sad
Odabrane grupne izložbe:
2005 - Lasalle-Sia College of the Arts, Singapore, Singapur
2006 - Terminal00, galerija Novi hram, Sarajevo, BiH
2007 - Svetski dan knjige, Goethe Institut, Beograd
2007 - Terminal 00, Westbourne Studios, London, Velika Britanija
2007 - Oktobarski salon, Mikronarativi, Kulturni centar Beograda, Beograd
2008 – Grifon, Grafički kolektiv, Beograd
2008 - Bijenale mladih umetnika Evrope i Mediterana, Bari, Italija
2008 - Mikronarativi, Musée Art Moderne, Saint-Etienne, Francuska
Kolekcije:
Muzej Savremene umetnosti Skopje; Lasalle-Sia College of the Arts Singapore; Akademija umetnosti Halapa,
Univerzitet Verakruz Meksiko; Kolekcija savremene umetnosti Telenor Fondacija, Grad Beograd i
druge privatne kolekcije.