Menu
Producition Workshop Archive Finale 2010

 

 

 

 

Dušica Dražić

PRELOM*

* breach, break, breakage, failure, fraction, fracture, infraction, rupture, split, layout

[2008, site-specific instalacija, DKSG, Beograd]

 

“Instalacija Prelom, Dušice Dražić, nastaje direktnom provokacijom i transformacijom prostora Galerije Doma kulture Studentski grad. Ona operiše sa celokupnim izložbenim prostorom pretvarajući ga u individualno umetničko delo. Dušica Dražić polazi od stuba, kao osnovnog elementa diferencijacije i organizacije prostora, multiplikujući jedini postojeći originalni element, uvodeći u prostor mnoštvo kopija do momenta u kome se gubi razlika između starog i novih stubova, a time i izmiče lokacija originala u novouspostavljenoj situaciji.

Identičnost i repetitivnost funkcionalnih delova instalacije, njihova ogoljenost i tautološka dimenzija u jednom aspektu uspostavljaju relaciju sa delima minimalističke umetnosti, koja su svojevremeno pokrenula ključna razmišljanja o gledaocu kao o sastavnom činiocu umetničkog rada. Međutim, ukoliko su dela minimalizma, usled svog fenomenološkog nasleđa, pružila neophodna oruđa za kritičku analizu naše moći opažanja, rad kao što je instalacija Prelom, Dušice Dražić bavi se ne samo ispitivanjem naše vizuelne percecije, već gledaoca poziva da uđe u delo, smesti se ili kreće kroz njega i na taj način ga uvede u stanje unutrašnjeg dinamizma. Iz takvog susreta sa umetničkim radom, stvara se ne samo specifična vrsta promenljivog prostora, već se rađa i trajanje, vreme potrebno za doživljaj i razumevanje dela kao i donošenje odluke, što prevazilazi sam čin upotpunjavanja umetničkog rada pogledom. Posetilac/akter ne nudi apstraktno fizičko prisustvo, već učestvuje celim telom, unoseći sopstvenu prošlost, stavove ili pak strahove. Šuma stubova koji blokiraju pogled, insceniranje privida oslonca/stuba kao i osećaj klaustrofobije strategije su pomoću kojih umetnica želi da prizove svest o obmani i pokrene pitanja koja sežu izvan striktno fenomonološkog poimanja rada. Jer, prostor Preloma, na nov način organizovanog i montiranog mesta, može postati uzbudljiva avantura otkrivanja i aktiviranja iskustava i prostora koji su u svakodnevici nedovoljno kritički osvešćeni ili anestezirani i prikriveni. I dalje, možemo osetiti kako se prostor koji je izgradila ili predstavila umetnica transponuje u doživljeno iskustvo, kako se simboličko projektuje u realno.”

 

Maida Gruden

(odlomak)

 

Zvučna instalacija Vukašina Đelića Wo0-a je bila deo izložbe na samom otvaranju.

 


DOM U UL. RYDYGIERA 45A, VROCLAV

[2006, site-specific instalacija u napuštenom stanu u Vroclavu — metalno bure, plastično bure, mehanizam za infuziju]

Zgrada se nalazi blizu centra Vroclava. Na drugom spratu, kroz prva vrata desno se ulazi u napušten, prazan stan. Više nije dom, ali je nekada verovatno to bio - zidovi, tapete, podovi nam to govore. Čula sam da su poslednji ljudi skvotovali stan, ali su se i oni preselili na neko bolje mesto.

Ovo mesto više ne može da zaštiti.

Prostor je zapušten, prenatrpan đubretom i prljavštinom. Ne postoji niko ko bi nas sprečio da uđemo. Ne postoji kontrola nad odnosom između nas i stana - dozvoljeno nam je da sami izgradimo “privatan prostor”.

Na centar prethodno očišćene sobe sam postavila metalno bure. Izbušila sam rupu u plafonu i na takođe napuštenom tavanu postavila bure puno vode. Voda kontrolisana sistemom za infuziju kaplje u metalno bure.

Ritam je jednoličan, kontrolisan, dominantan. Zvuk okupira prostor i telo.  Izolovan je i u isto vreme izoluje.

 

Ovaj rad je deo “Crossing” projekta [Karolina Freino (PL), Sam Hopkins (UK/KEN), Teresa Luzio (P), Vanessa Mayoraz (CH) i ja], organizovan u saradnji sa Entropia galerijom iz Vroclava (Poljska) i uz pomoć Dominika Podsiadlya i njegovih prijatelja.


RESTLESSNESS; OR THE DISPLAY OF A LEUKOCYTE

[2006, site-specific performans u Leuven-u, Belgija]

 

[...] Smeta mi da se rat često izjednačava sa varvarskim činom ili prekidom civilizacijskog procesa, pa i na taj način donekle opravdava. Ne slažem se sa tendencijom isključenja iz civilizacijskog sistema čiji smo deo. Verujem da živimo u nepromenljivoj, ali oštećenoj strukturi. Bavimo se konstantnom rekonstrukcijom, popravkom enterijera. Mada se može protumačiti kao apsurdni čin, takva aktivnost nosi određeni potencijal (ili nadu) [...]

[...] Da bismo napredovali, moramo da stanemo. Stati ne znači odustati . To je čin prikupljanja snage [...]

[...] Danas je dvadeseti mart. Započela sam sa čišćenjem napuštene, uništene petospratne pivare šestog februara. Nekoliko puta sam prekinula sa akcijom ili zbog bolesti ili zbog nedostatka snage i volje. Performans se nastavlja dok zgrada ne bude čista, čini mi se još mesec dana. Prolaznici prvo uoče dualnost zgrade - lepotu i opasnost [...]

[...] Na kraju sam ostala malo više od dva meseca. jedan dan pošto sam završila sa čišćenjem zgrade projektovala sam super-8 filmove koje je moj otac snimio pre tridesetak godina. Belo kvadratno platno, korišćeno za projektovanje je ostalo razapeto u prostoru. Moj otac je radio na rekultivaciji degradiranog zemljišta, a filmovi su dokument tog procesa [...]


 

O meni

Dušica Dražić

Adresa: Danice Marković 15; 11050 Beograd; Srbija

M: +381 (0)63 8764712

E: dusica.drazic@gmail.com

http://dusicadrazic.wordpress.com

 

Rođena 9. 06. 1979. u Beogradu. Od početka 2006. godine je nezvanično osnovana umetnička grupa “usually4” / Dušica Dražić (SRB), Karolina Freino (PL), Sam Hopkins (UK/KEN) i Teresa Luzio (P).

 

Obrazovanje ::

2006 – M.F.A diploma (Master of Fine Arts), “Public Art & New Artistic Strategies” na Univerzitetu Bauhaus u Vajmaru, Nemačka (mentori: umetnica i kustoskinja Katharina Hohmann, Prof. Dr. Karl Schawelka, gostujući Prof. Axel Lieber)

2004 – Diplomirala na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu u klasi Prof. Branimira Karanovića, smer: primenjena grafika, odsek: fotografija.

 

U najavi ::

avgust 2009 - “Glowing object”, site-specific instalacija, Vajmaru, Nemačka

septembar 2009 - “Bez identiteta”, site-specific instalacija, Beogradu

 

Samostalne izložbe ::

2008

“PRELOM - breach, break, breakage, failure, fraction, fracture, infraction, rupture, split, layout”  – site-specific instalacija u galeriji DKSG, Beograd

2007

“Eintagsfliege” – izložba grupe “ususally4” u okviru “Floating series”, Galerie Inges, Berlin, Nemačka

2002

“Nedorečeno”, Cirkus galerija, Beograd

2000

“Zaklon”, Galerija “Đura Jakšić”, Beograd

 

Pubic Art radovi ::

2007

“To Loosely Reside / Weeds – Useful Plants” u okviru “Life goes public”, Worpswede, Nemačka

2006

“One home in Rydygiera Street 45a” (instalacija) u okviru izložbe “Crossing”, u saradnji sa Karolinom Freino (Karolina Freino, PL), Terezom Lucio (Teresa Luzio, P), Sem Hopkinsom (Sam Hopkins, UK/KEN), Vanesom Majora (Vanessa Mayoraz, CH i Entropia galerijom, Wroclaw, Poljska

“Surrealism of Simplicity” (performans), završni rad na “Public Art & New Artistic Strategies” na Univerzitetu Bauhaus u Vajmaru, Nemačka

“RESTLESSNESS; or display of a leukocyte” (performans) u okviru “577.4 – the distance between”, u saradnji sa  “Museumsite Leuven” and “Kunst en Democratie”, Leuven, Belgija

2005

“You say I’m a masochist, but I just love you” (performans), u okviru festivala “Framemakers – choreography as an aesthetic of change”, Limeric, Irska

“Morning” (performans), u okviru “Schiller goes public”, u saradnji sa Kunstverein Jena i  Univerzitetom Bauhaus iz Vajmara, Jena, Nemačka

2003

“Atom – Hope of the world” (akcija u javnom prostoru) u okviru BELEF-a, Beograd

 

Grupne izložbe (izbor) ::

2009

“P.S. Picture – International mail art project”, Muzeum Ziemi Klodzkiej, Klodzko, Poljska

“A sea book” u okviru izložbe “Modules of visual narrations”, CCS, Pariz, Francuska

2006

“Young Serbians” (video performans) zajedno sa Samom Hopkinsom, u okviru Rundgang, Zeughof space, Weimar, Nemačka

“A Sea Book” (instalacija) u okviru Rundgang, Zeughof space, Weimar, Nemačka

2004

“Kofer” (fotografija) u okviru izložbe “Sistem”, Velika galerija SKCa, Beograd

“I see…” u okviru izložbe „More”, Cirkus galerija, Beograd

“4. maj 1980.“ (fotografija) u okviru izložbe “Platform”,Lassi galerija, Beč, Austrija

“Identitet i razlike”, Velika galerija SKCa, Beograd

2003

“Dom” (fotografija) „Month of Photography“, foto-bijenale u Bratislavi, Slovačka

“Kofer” (fotografija) u okviru izložbe „Civilians in Uniform“, REX, Beograd

 “Kofer” u okviru izložbe “Civilians in Uniform”, Photo Biennial Naardenu, Holandija

„Postcards from Belgrade“ (razglednice), Dupllex galerija, Ženeva, Švajcarska

2001

„Belgrade-Moscow Postcard“ (performans) zajedno sa Olegom Sulimenkom (Rusija), Goranom Micevskim (SRB) i Bojanom Romić (SRB) na CESTA festivalu u Taboru, Češka

“Segmenti” (fotografija) u okviru “CarbonArt2001”, Kišnjev, Moldavija

“Untitled” (instalacija) u okviru “10th Biennial of Young Artists from Europe and Mediterranean”, Sarajevo, B&H

“Autoportret“ u okviru izložbe “Tradition and Innovation“, bijenale tekstila u Rigi, Latvija

 

Radionice ::

2001

“CarbonArt’2001”, Kisnjev, Moldavija

“Workshop Visual Arts”, Banja Luka, B&H

 

Festivali / Konferencije ::

2005

“Framemakers – choreography as an aesthetic of change”, Limerik, Irska

2004

“Platform”, Beč, Austrija

2003

BELEF, Beograd

2001

“What‘s so Funny“, Tabor, Češka

2000

The First Balkan Youth Festival, Grčka

 

Predavanja ::

2008

Inicijator predavanja “SLUM-TV u Beogradu i Novom Sadu” (Učesnici: Sam Hopkins, Alexander Nikolić, Lukas Pusch, Moderatorka: Ljubica Gojgić)

2006

“Young Serbians (normality and beyond)” zajedno sa Samom Hopkinsom (UK/KEN), ACC galerija, Vajmar, Nemačka

 

Stipendije ::

2005 / 2006

DAAD stipendija, Nemačka

1999

Centar za stvaralaštvo mladih, Beograd